Ce este Hematologia ?

Te-ai intrebat vreodata ce este Hematologia și cu ce se ocupă aceasta ramură medicală?

Hematologia este ramura a medicinei care se ocupă cu studiul, diagnosticul şi tratamentul afecţiunilor sângelui şi ale organelor hematopoietice, măduva osoasă, splina, ficat, ganglioni limfatici.

Sângele este reprezentat de elemente celulare eritrocitele, leucocitele şi trombocitele. Toate acestea se produc de la nivel de măduvă hematogenă, aflată la adult în structura oaselor late prin diferenţierea celulelor stem pluripotente în diverse linii celulare şi poartă numele de hematopoieză.

Rolul medicului hematolog este de a analiză organele care produc aceste elemente sanguine, studiază rezultatele testelor de laborator cât şi rezultatele imagistice, puncție osteomedulară în scop diagnostic. Acesta va prescrie tratament şi ulterior monitorizează eficienţa, diagnosticul și tratamentul trombofiliei.

Hematologia este extrem de complexă şi provocatoare, include o serie întreagă de boli, de la cancere ale sângelui până la tulburări de coagulare şi anemii.

Deşii bolile hematologice pot fi extrem de diverse ca patologii, toate au în comun impactul major asupra calităţii vieţii sau supravieţuirea pacienţilor.

Afecţiunile hematologice maligne reprezintă a cincea cauză de mortalitate la nivel mondial.

Creşterea gradului de cunoaştere şi noile descoperiri în hematologie, dezvoltarea de noi tratamente pentru bolile hematologice au crescut cu mult supravieţuirea pacienţilor şi calitatea vieţii acestora.

Toate aceste motive ne fac să fim optimişti şi să sperăm într-un viitor îndepărtat.

Ce simptome te pot îndemna să efectuezi consult hematologic?

• Ameţeli, astenie, oboseală, scăderea toleranţei la efort.
  • Echimoze (vânătăi), elemente purpurice, sângerări la nivelul mucoaselor
  • Infecţii repetate
  • Dureri osoase generalizate.
  • Apariţia ganglionilor limfatici în periferie.
  • Teste de laborator cu valori modificate cum ar fi: creşterea sau scăderea numărului de leucocite, anemie, scăderea sau creşterea trombocitelor, coagulogramă modificată.

De: Dr. Adriana Prahoveanu

Află mai multe despre