Endoscopia digestiva superioară – Ce este?

Endoscopia digestivă superioară este o procedură medicală modernă frecvent utilizată în Gastroenterologie. Este folosită pentru investigarea sistemului digestiv (stomac, esofag și prima jumătate a duodenului) în vederea diagnosticării unor posibile patologii digestive și pentru a permite efectuarea unei intervenții terapeutice.

Procedura necesită folosirea endoscopulului, un tub flexibil care are în capătul distal o cameră video și o sursă de lumină.

După aplicarea unui spray anestezic în cerul gurii, acest tub este introdus prin cavitatea bucală și avansat sub ghidajul medicului până la nivelul stomacului și duodenului. În timpul procedurii, medicul manipuleaza tubul flexibil cu ajutorul unor rotițe situate la capatul proximal și astfel se poate vizualiza întreaga suprafață a porțiunii digestive examinate (esofag, stomac și duoden);

Indicații

În cele mai multe cazuri, medicul va recomanda o endoscopie digestivă pentru investigarea anumitor simptome precum:

• Dureri abdominale în porțiunea superioară sau dureri toracice
  • Hemoragie digestivă evacuată prin scaune negre (melena) sau vărsături sanghinolente (hematemeza)
  • Dificultăți de inghițire a alimentelor sau lichidelor (Disfagie)
  • Scădere ponderală neintenționată
  • Anemie fără etiologie aparentă (sângerari oculte)

Această procedură poate fi folosită pentru oprirea unor sângerări, extragerea unui corp strain, extragerea polipilor, identificarea precoce a unor cancere digestive, colectarea țesutului și analizarea acestuia.

De asemenea, această procedură poate fi folosită în supravegherea anumitor afecțiuni deja diagnosticate: varicele esofagiene sau gastrice, ulcere, gastrită, boala celiacă, etc.

Endoscopia digestivă superioară este cea mai relevantă metodă pentru diagnosticarea și tratarea bolilor digestive (precum gastrite, ulcere, polipi, neoplazii, boala celiacă, etc.), deoarece permite vizualizarea directă a patologiei precum și recoltarea de biopsii, fiind mult mai ușor de tolerat decât o intervenție chirurgicală.

Prin această procedură se pot observa îndeaproape leziuni pe care ecografia, radiografia, sau chiar tomografia computerizată nu le pot detecta.

Pregatirea pentru Endoscopie

Procedura se desfășoară cu stomacul gol de alimente pentru a avea rezultate cât mai bune. Nu se bea și nici nu se mănâncă cu minim 6 ore înainte de procedură. Este absolut necesar ca pacientul să informeze doctorul despre istoricul afecțiunilor și al medicamentelor consumate.

Durata Procedurii

În cazurile cele mai frecvente, procedura dureaza aproximativ 10-15 minute, însa se poate prelungi în cazul în care se depisteaza patologii ce necesită intervenții (biopsii, oprirea sangerarii, etc)

Contraindicații:

• Lipsa de cooperare a pacientului
  • Existența afecțiunilor severe cardiace
  • Existența afecțiunilor severe respiratorii
  • Sarcina târzie

Complicații

Fiind o metodă minim invazivă, endoscopia este o intervenție cu rare complicații, mai puține decât în cazul intervențiilor chirurgicale. Medicul dumneavoastră va stabili anterior procedurii raportul beneficiu/risc.

Printre posibilele incidente și complicații amintim:

• Dureri ușoare la nivelul gâtului, toracelui sau al abdomenului.
  • Posibile sângerări (care sunt normale și minore) în special în cazul în care se recoltează biopsii.

Infecții

• Perforație (risc foarte mic, sub 5 din 10.000 cazuri)

După Endoscopie

În urma acestei intervenții, medicul va comunica rezultatul procedurii și va stabili dacă există un diagnostic sau dacă porțiunea examinată a fost normală. Timp de 30 minute după procedură nu se consumă alimente sau lichide până dispare efectul anesteziei.

În funcție de diagnostic medicul va recomanda regim, tratament sau o posibilă reevaluare endoscopică, depinzând de patologie.

Programeaza-te online:

Prin acest link: https://programari.clinicapromed.ro/