Ce reprezintă infecțiile de tract urinar ?

Ce reprezintă infecțiile de tract urinar ? – Infecția tractului urinar (ITU) este un termen colectiv care descrie orice infecție ce implică orice parte a tractului urinar, și anume rinichii, ureterele, vezica urinară și uretra. Tractul urinar poate fi împărțit în tractul superior (rinichi și uretere) și tractul inferior (vezica urinară și uretra).

Care este etiologia infecțiilor tractului urinar

Cel mai des întâlnite microorganisme patogene care produc infecția tractului urinar sunt bacteriile (cea mai frecvent întâlnită este E. Coli, Klebsiella, Preoteus), mai rar fungi, virusuri, mycoplasme.

Factori de risc:

• Sexul feminin – femeile fiind de 30 de ori mai predispuse decât bărbații să dezvolte o infecție de tract urinar. Femeile active sexual, anumite metode de contracepție (ex. spermicide, diafragme), sarcina și menopauza sunt condiții care predispun la infecția urinară.
  • Anomalii anatomice
  • Obstrucții la nivelul căilor urinare: litiază renală (calculi), adenom de prostată, stricturi uretrale, tumori
  • Reflux vezico-ureteral
  • Istoricul de manevre instrumentare urologice
  • Imunitate scăzută, tratament imunosupresor, deficit de vitamina D3
  • Boli metabolice – diabet zaharat, guta, hipercalcemie, hipokalemie
  • Insuficiență renală
Cum se manifestă infecția tractului urinar

Sunt cazuri în care nu există simptome, însă în examenul de urină este prezentă flora bacteriană (infecție). În cazul acesta, în urma consultului, medicul stabilește dacă este nevoie de tratament.

În cazul în care există simptome și examenul de urină este modificat, cel mai probabil vei avea nevoie de tratament.

Simptomele cel mai des întâlnite în infecțiile urinare sunt:

• Disurie (dificultăți de urinare)
  • Micțiuni (urinari) frecvente și imperioase
  • Senzație de arsură la urinare
  • Urină tulbure
  • Urinare cu sânge
  • Dureri abdominale
  • Dureri de spate, febră, frisoane, transpirații, dureri musculare
Cum este diagnosticată infecția tractului urinar

Diagnosticul se face pe baza simptomelor, semnelor clinice și a altor investigații.

Cum se tratează infecția tractului urinar

Obiectivele terapiei includ eradicarea infecției , depistarea și corectarea factorilor favorizanți și prevenirea altor infecțiii urinare. Măsurile generale cuprind o serie de recomandări igieno dietetice și de ordin igienic: repaus la pat, aport suficient de lichide ( 2 – 2,5 l / 24 ore), suplimente cu vitamina D3 și merișor.

Tratamentul medicamentos:

• Tratamentul simptomatic vizează scăderea febrei cu antitermice și ameliorarea durerii cu antispastice și analgetice.
  • Tratament infecției are ca scop eradicarea infecției cu antibiotice specifice.
Cum putem preveni infecțiile urinare
  • Prin evitarea folosirii toaletelor comune
  • Prin alegerea dușului scurt în locul băilor lungi și calde (flora de la nivelul colonului poate migra în căile urinare)
  • Prin efectuarea regulată a consultului la medicul urolog (cel puțin o dată pe an)