Geriatrie-Gerontologie

Cuvântul Geriatrie vine din grecescul gerontos–om vârstnic și iatros—doctor.

Specialitatea clinică Geriatrie cuprinde aspecte medicale, sociale și psihologice în boli cronice și acute la vârstnici (pacienti cu varsta peste 65 de ani) – deviația patologică de la îmbătrânirea normală.

Baza pentru un diagnostic corect este o bună înțelegere a simptomatologiei vârstnicilor, dar și cunoștințe necesare pentru evaluarea capacității funcționale, fizice, cognitive și sociale.

Specialitatea geriatrie se întinde peste mai multe zone care cuprind mai multe grupe de diagnostic atât din discipline chirurgicale cât și medicale. Principalele grupe sunt: recuperarea după fracturi și intervenții chirurgicale postfracturi, amputații, AVC, geriatrie acută, evaluarea tulburărilor de memorie și îngrijirea pacientului paliativ.

Principalele simptome întâlnite la vârstnici sunt: scădere în greutate, lipsă de energie, oboseală marcată, sincopă, probleme de mers si pierderea echilibrului, confuzie, incontinență urinară, durere generală, dereglarea somnului, escare de decubit.

Pacienții vârstnici suferă de multe ori de mai multe afecțiuni în același timp. În afară de boli somatice, pacienții au adesea probleme psihice, de memorie, sociale. Boala fizică poate să dea simptome psihice și invers.

Boala se face prezentă la vârstnici de cele mai multe ori atipic, de exemplu: durere nesemnificativă sau chiar lipsa durerii în infarctul miocardic sau fractură și reacție slabă de creștere a temperaturii sau globule albe normale în sânge în caz de pneumonie. În cazul infecțiilor de tract respirator nu apare întotdeauna tusea din cauza reflexului slab de tuse.

Funcțiile organelor se reduc cu anii, de aceea e important ca medicația să se inițieze în doze diferite față adulții tineri pentru a se evita supradozarea.

Următoarele modificări date de înaintarea în vârstă pot afecta metabolismul medicamentelor:

• reducerea cantității de apă din corp cu 15-20%
  • scăderea minutvolumului cardiac la efort cu 30-50%
  • scăderea filtrării glomerulare renale cu 40-50%
  • scăderea capacității enzimatice a ficatului
  • scăderea concentrației albuminei

Aceste modificări determină ca:

• distribuția medicamentelor să se schimbe
  • fracția liberă a unui medicament să crească
  • timpul de injumătățire să se mărească
  • scade eliminarea medicamentelor.

Probleme des întâlnite în Geriatrie:

MedicalePsihice  Sociale
Diminuarea simptomelorMotivație scăzutăSingurătate
Afecțiuni multipleDepresieStare economică precară
Mai multe medicamenteAnxietateLocuință neadaptată nevoilor
Insuficiența funcției organelorConfuzie DemențăPierderea rolului

Pacienții geriatrici cu risc mare:

• vârsta înaintată peste 85 de ani
  • recent devenit(a) văduv(a)
  • rețea socială săracă
  • externat de curând din spital
  • schimbare recentă de locuință
  • simțurile scăzute de văz și auz
  • probleme de locomoție
  • oboseală/extenuare extremă
  • pierderea echilibrului
  • depresie
  • polifarmacie (pacienți care au tratament cu mai mult de 4-6 medicamente).

Foarte important în evaluarea medicală a pacientului vârstnic este evaluarea funcțională sistematică ce stabilește problemele medicale, psihosociale și funcționale și posibilitățile de intervenție terapeutică.

Gerontologia se ocupă cu studiul aspectelor sociale, psihologice și biologice ale îmbătrânirii normale.

Alte specialități medicale

Slide promed specialitati obstetrica ginecologie

Obstetrică-Ginecologie

În cadrul Clinicii Promed Brașov punem foarte mult accent pe prevenție, astfel toate pacientele sunt îndrumate să efectueze un control ginecologic cel puțin o dată pe an.

Urologie

Consultația de urologie este recomandată cel puțin o dată pe an pentru bărbații cu vârste peste de 40 de ani, iar pentru persoanele care au un istoric de cancer de prostată în familie chiar începând cu vârsta de 30 de ani.

Cardiologie

Cardiologia este o ramură medicală care se ocupă cu diagnosticul și tratamentul afecțiunilor cardiovasculare, printre care se regăsesc defecte cardiace congenitale, boala coronariană/cardiopatia ischemică, insuficiența cardiacă, bolile cardiace valvulare și tulburarările de ritm cardiac.

Chirurgie generală

În cadrul Clinicii Promed Brașov, practicăm intervenții chirurgicale de tipul: excizia leziunilor cutanate și subcutanate de dimensiuni mici sau medii, îndepărtare fire sutură, cura chirurgicală a unghiei incarnate, repararea plăgilor cutanate post-traumatice.

Ortopedie

Unele afecțiuni ale aparatului locomotor se pot trata fără intervenție chirurgicală, doar cu ajutorul exercițiilor fizice și al terapiei de recuperare. Alte afecțiuni necesită intervenție chirurgicală.

Geriatrie-Gerontologie

Specialitatea clinică geriatrie cuprinde aspecte medicale, sociale și psihologice în boli cronice și acute la vârstnici (deviația patologică de la îmbătrânirea normală)

Endocrinologie

Endocrinologia este specialitatea medicala care se ocupa cu diagnosticarea si tratamentul afectiunilor care intervin asupra sistemului endocrin. In cadrul acestei specialitati medicale sunt investigate afectiunile tiroidiene, hipofizare, adrenale, gonadale si tulburarile metabolismului calcic (osteoporoza, osteomalacia, etc.).

Gastroenterologie

Gastroenterologie este o ramură a medicinei se ocupa cu prevenirea, diagnosticarea si tratarea afectiunilor tubului digestiv (esofag, stomac, duoden, intestin subtire si gros) si a organelor anexe (ficat, vezica biliara, pancreas).

Hematologie

Hematologia este o ramură a medicinei interne care studiază sângele și sistemul hematopietic, precum și cauzele și etapele dezvoltării bolilor de sânge, depistarea, tratamentul și modalitățile de prevenție ale acestora.

Medicină internă

Medicina internă se ocupă de afecțiunile organelor interne (inimă, plămâni, ficat, tub digestiv, splina, sânge, rinichi, metabolism, articulații, schelet osos) și privește organismul ca un tot unitar .
Slide Clinica Promed Brasov Medicina generala

Medicină generală

Medicul generalist are un rol esențial în prevenție, consiliind pacientul pentru a avea un stil de viată sănătos. El poate diagnostica, trata și vindeca bolile, leziunile și alte deficiențe fizice și psihice.

ORL

ORL – OtoRinoLaringologia este specialitatea chirurgicală care diagnostichează și tratează afecțiunile nasului, gâtului și urechilor...
Slide Psihiatrie Clinica Promed Brasov

Psihiatrie

La Clinica Promed Brașov oferim consiliere, tratament și îngrijiri psihiatrice în regim ambulatoriu pentru adulți.
„Sănătatea este o stare de bunăstare fizică, mentală și socială completă și nu doar absența bolii sau a infirmității.”

Neurologie

Unele dintre afecțiunile pe care le tratează neurologul la Clinica Promed Brașov: boala Alzheimer, boala Parkinson, scleroza laterală amiotrofică (SLA sau boala Lou Gehrig, epilepsie, leziuni sau infecții ale creierului și măduvei spinării, neuropatie periferică, tremor etc.

Psihologie

La Clinica Promed Brașov oferim consiliere psihologică pentru toate vârstele, consiliere posttraumatică, anti-mobbing / anti-bullying și de cuplu.
În contextul pandemic actual, pentru persoanele adulte putem oferi și consiliere psihologică online.
Slide Clinica Promed Brasov Nutritie

Nutriție

La Clinica Promed Brașov, rolul nutriționistului este de a dezvolta strategii de nutriție centrate pe client, pentru a ajuta la obținerea și menținerea rezultatelor pozitive de sănătate.